Info Hjertebjerg SFO

I Hjertebjerg SFO er der indskrevet 64 børn fra 0. klasse til 5. klasse, kaldet SFO1 (0. - 2. klasse) og SFO2 (3. - 5. klasse.) Både SFO1 og 2 bruger de samme lokaler.

Indendørs har SFO´en 3 lokaler. Et lokale hvor vi har lego, træklodser, dukker og andet ”bygge” legetøj. Et rum hvor vi spiser, laver krea-ting og andre aktiviteter og til sidst et rum hvor der spilles bordtennis, bordfodbold osv.
Alle 3 rum bruges både om morgenen og om eftermiddagen.
Om eftermiddagen (mest i vinter halvåret) gør vi også brug af skolens gymnastiksal hvor vi flere gange opdeler aktiviteterne så der er plads til de vilde lege og til de mere forsigtige.
I løbet af skoleåret ´24/25 er det planen også skal have et ”maker space-rum” der også bliver et tilbud i SFO-tiden.
Udenfor har vi store fodboldbaner, vi har en kunststofbane, en gocard bane, gynger, klatrestativ, sandkasse og ikke mindst vores ”Gimle-hus” i skoven. Her er der (mest i sommerhalvåret) mulighed for at snitte, lave ting og sager i træ og vi laver bål hvor vi nyder at lave suppe, sno og pandebrød og i skoven er der mange fede huler og gemmesteder.

Vi ønsker at børnene oplever SFO´en som et rart og hyggeligt sted at være hvor de kan komme og være trygge og opleve at de voksne er der og lytter og støtter op omkring dem.
Det er vigtigt at børnene udvikler sig til selvstændige mennesker der er glade og har forståelse for egne og andres behov.

Den tid børnene er i SFO er deres fritid, så der skal være rig mulighed for fri leg og at børnene kan deltage på frivillig basis i de aktiviteter og ”værksteder” vi tilbyder.
Vi synes det er vigtig at børnene danner nye venskaber og også får lov at værne om ”de gamle.”

Vi laver aktiviteter og værksteder efter årstiderne.
En gang om måneden holder vi fælles-fødselsdag for dem der har haft fødselsdag den forgangne måned. Vi afholder også børnemøder hvor vi snakker om børnenes trivsel, nye ideer, regler og hvad der ellers lige ”rør sig.”
 2 gange årligt holder vi disko-fest i SFO´en. Nogle gange må man invitere en ven med og andre gange er det kun for SFO´ens egne børn.

Af andre aktiviteter vi somme tider finder på kan nævnes nerf-krig, sæbe-hockey/glidebane om sommeren, udendørs stratego, skille og samle elektronik ad, ture til svømmehallen (4. og 5. klasse) madlavning i køkkenet (4. og 5. klasse) mange andre ting.

Hjertebjerg afdelingen er mobilfri skole og derfor er SFO´en også mobilfri SFO.
Derfor opfordrer vi forældre og børn til at lave legeaftaler og andet hyggeligt på forhånd og sørge for at skrive det ind på aulas komme/gå modul.
Børnene trykker sig selv ind og ud på vores skærm, men derfor er det vigtig at sige goddag og farvel til en voksen alligevel så vi er sikre på at alle er gået.