Læsning

Læse "bånd"

De to afgørende faktorer for at kalde sig læser er EVNEN til at læse og LYSTEN til at læse.

I løbet af de sidste 25 år er bogdropperne i den danske folkeskole blevet 2 år yngre. Hvor man tidligere så en drastisk fald efter 5. klasse, kan der nu iagttages et markant dyk i antallet af hyppige læsere allerede i 3. klasse.

Det betyder at en del børn dropper bøgerne, inden de har fået automatiseret deres læsning og altså kan koncentrere sig om at forholde sig til indholdet af det læste. For at bevarer evnen og lysten til læsning er det nødvendigt med daglig træning.

Hvis interessen for en bog skal fastholdes hjælper det ikke at have den fremme en eller to gange om ugen. Den skal læses så hurtigt at spændingen kan fastholdes.

Derfor læser alle børn på Møn skole tyve minuter hver dag.